Menu

Villamos múltidéző

2012.02.24.

Az éltesebb korosztály még emlékszik az egykor a kerületben közlekedő, időközben megszüntetett villamosjáratokra. Ilyen volt a legendás 3-as, ami nem összekeverendő a ma is közlekedő 3-as villamossal. Az első járat a Nyugati pályaudvar és Újpest között közlekedett a Váci úton, majd 1915-ben úgy döntöttek, hogy a Margit hídon menjen keresztül Budára.

A járatot odáig fejlesztették, hogy 1919 augusztusában már a Kelenföldi pályaudvarig vitte az utasokat. A kerület szempontjából azonban most jön a lényeg: 1920-ban újra forgalomba helyezték a Nyugati pályaudvar és Újpest között, amit akkoriban „a munkásjáratként” emlegettek, majd 1921-ben úgy döntött a járatot működtető társaság, hogy június, július, augusztus, szeptember, október, november hónapokban lóversenyjáratként közlekedjen, így a versenynapokon egy éven keresztül egészen Rákospalotáig lehetett vele eljutni. A járatot 1982 májusában szüntették meg.
A 10-es villamos karrierje 1891-ben indult, de akkoriban még a járatnak semmi köze nem volt a kerülethez. A villamosjáratot megszüntették, majd 1946-ban újraindították és 1949-ben ismét szüneteltették. A sors szeszélye folytán egy év múlva mégis újra forgalomba helyezték, akkor már „tisztán” újpesti villamosnak indult, a víztoronytól az Árpád úton át a Fóti útig közlekedett. A járat útvonalát 1954-ben meghosszabbították, akkor a külső Váci úton a Megyeri csárdáig közlekedett, majd 1955-től pedig 10A jelzéssel betétjáratot állítottak forgalomba a Fóti út és Rákospalota között. A 10A jelzésű járatot átnevezték, majd megszüntették, szóval viharos időket élt, míg végül 1984 augusztusában valóban utoljára közlekedett.
Az 55-ös jelzésű villamos legendásan hosszú ideig, hetven évig járt a vonalán. A járat már 1910-ben is a Nyugati pályaudvar és Rákospalota között közlekedett Újpest érintésével. A sorsát a 3-as metró építése pecsételte meg, 1982-ben végleg megszüntették.
-Jaj, a 65-ös villamos, – kiáltott fel az egyik ismerős, amikor szóba került a 65-ös – az egy vágányon közlekedő kocsi annyira közel ment a Beller Imre utcában a házakhoz, hogy ha akarjuk, megérinthettük volna az épületek falát.
Az 1911-ben indított járat a Károly körúttól haladt az Erzsébet királyné útjáig. Később meghosszabbították az útvonalát, megszüntették, majd ismét forgalomba állították. A kerület szempontjából a legjelentősebb változás akkor állt be a villamosjárat életében, amikor 1954-ben a Rákospalota, Bajcsy-Zsilinszky út és Rákosszentmihály közlekedésének javítása érdekében ismét útjára bocsátották. A villamos vonalát meghosszabbították a Dózsa György útig, sőt 65A jelzéssel betétjáratot is indítottak a Thököly útról, de ezt követően már folyamatosan zsugorodott a járat útvonala. Végül 1980 januárjában megszüntették, amit az M3-as autópálya megépítésével magyaráztak.
(Forrás: Legát Tibor – Nagy Zsolt Levente – Zsigmond Gábor: Számos villamos, 2010)