Menu

Hogyan gazdálkodott az önkormányzat?

2011.01.13.

Január 11-én sajtótájékoztató keretében ismertette dr. Sepsey Tamás az Állami Számvevőszék főigazgató-helyettese a XV. kerületi Önkormányzat gazdálkodási rendszerének átvilágításáról szóló anyagot. A kerületi önkormányzatnál az első ilyen ellenőrzésre 2005-ben került sor, most pedig a 2007-2009 közötti három év költségvetését vizsgálták.

A nyolcvan oldalas anyag ismertetése előtt a kerület polgármestere, László Tamás azt mondta, hogy egy ellenőrzés segít, ugyanis tükröt tart az ellenőrzött elé, amelyben látszanak a hibák és segítséget nyújt abban, hogy hogyan lehet hatékonyabb a munka. A polgármester emellett megjegyezte, hogy jó lett volna, ha a 2010-es évet is vizsgálja az ÁSZ, mivel a tavalyi év pénzügyi szempontból sokkal rosszabb volt, mint az előző éveké.
Dr. Sepsey Tamás László Tamás szavait követően ismertette a jelentés tartalmát, melyben kiemelte, összességében a három költségvetési évben az önkormányzat hiánnyal tervezett, de év végén mindig pozitív szaldóval zárta a gazdasági évet. A szervezet működési bevétele bőven fedezte a működési kiadásokat. A felhalmozási bevételek viszont nem fedezték a felhalmozási kiadásokat, ezt az önkormányzat a működési bevételek többletéből tudta pótolni.
A hosszú lejáratú hitelekkel kapcsolatban elhangzott, hogy 2009-ben viszonylag sok szerződést kötött az önkormányzat, ám lehívásukra többségében nem került sor. Az ÁSZ főigazgató-helyettese beszélt arról is, hogy 25 uniós pályázatba vágott bele az önkormányzat, ám ezekből nagyon kevés valósult meg. A sikeres és befejezett pályázatokból 29,7 millió forint támogatást szerzett a kerület, ami a költségvetés nagyságrendjéhez képest elenyésző.
Az Önkormányzat az e-közszolgáltatási feladatokat ellátó ügyintézést 2. elektronikus szinten biztosította.
Az önkormányzat költségvetés-tervezési és a zárszámadás-készítési folyamatok szabályozottsága összességében alacsony kockázatot jelentett. A gazdálkodási feladatok szabályozottsága összességében alacsony kockázatot jelentett. A pénzügyi-számviteli tevékenységhez kapcsolódó informatikai feladatok szabályozásának hiányosságai közepes kockázatot jelentettek az informatikai feladatok megfelelő, szabályszerű végrehajtásában A költségvetés-tervezési és a zárszámadás-készítés folyamata a belső kontrollok működésének megfelelősége
összességében kiváló volt. A Polgármesteri hivatalban a 2009. évben a pénzügyi-számviteli tevékenységhez kapcsolódó informatikai feladatoknál a kialakított belső kontrollok működésének megfelelősége jó volt.
A belső ellenőrzés szervezeti kereteinek kialakítása és szabályozása a belső ellenőrzési feladatok megfelelő, szabályszerű végrehajtásában összességében alacsony kockázatot jelentett. A belső ellenőrzés működésénél a kialakított kontrollok megfelelősége összességében kiváló volt.

A jelentésben szerepel az is, hogy az önkormányzat a közérdekű adatok nyilvánosságra hozatalának tekintetében viszont csak részben tett eleget a kötelezettségeinek. Az ÁSZ által tett javaslatokból az intézkedési tervben foglalt határidőre 57% hasznosult, 29% részben valósult meg és 14% nem teljesült. A szabályszerűségi javaslatok 50%-a realizálódott, 31%-a részben hasznosult, illetve 19%-a nem hasznosult. A célszerűségi javaslatok közül négy realizálódott, míg egy részben teljesült. Dr. Sepsey Tamás végezetül felhívta a figyelmet arra, hogy az önkormányzat a korábbi javaslataikat tekintse át és végezze el az azokban leírt szükséges korrekciókat.
László Tamás az elhangzottakra reagálva megköszönte a hivatal munkatársainak a munkáját, hiszen a közel 19 milliárd forintos költségvetéssel dolgozó önkormányzat számára siker, hogy ilyen jóra értékelték a belső hivatali fegyelmet.
A hitel-kötvény kibocsátással kapcsolatban azonban a polgármester elmondta, hogy jelenleg bár 4,2 milliárd forintos kibocsátással rendelkezik az önkormányzat, ebből körülbelül 600 millió forintot használhatnak csak fel. Ám a törlesztés összege emelkedni fog, ami megterheli majd a költségvetést: 2010-ben 110 millió forint volt, idén 330 millió forint, míg a következő években közel 400 millió forint lesz.
Az uniós pályázatokkal kapcsolatosan a polgármester szólt arról is, hogy a mintegy 1 milliárd forintot kitevő, három ütemben megvalósuló Zsókavár projekt két pályázati ütemét is újra kell indítaniuk. A szigorú gazdálkodással kapcsolatos észrevételeket az önkormányzat elfogadja, az idei költségvetésben 670 millió forintos kiadáscsökkentést és 200 millió forintos bevételnövelést határozott el a képviselő-testület.

Kapcsolódó link:

Kapcsolódó hanganyagok: