Menu

Elővasút, de mikor és hogyan?

2009.09.24.

A MÁV Elővárosi Vasúthálózat Fejlesztéséről esett szó az elmúlt héten a Polgármesteri Hivatalban tartott lakossági fórumon, melyen Montvai József, a kerület főépítésze elmondta, hogy Budapest közlekedési rendszerfejlesztési tervét minden évben felülvizsgálják, és ez érinti a vasúti, a tömegközlekedési és a közúti fejlesztéseket is. A tervnek szerves részét képezi a MÁV fejlesztései is, amelyet a vasúttársaság ütemezetten, pályázat útján elnyert támogatásból végzi el hosszú távú koncepció alapján.

Az NIF Zrt. képviseletében Kovács Ambrus projektvezető az elővárosi vasútfejlesztésről. Elmondta, hogy a beruházásról több ütemet tartalmazó megvalósíthatósági tanulmányt készítettek. Az első ütem a Nyugati és a Keleti pályaudvar csatlakozó szakaszaira vonatkozó munkálatokat tartalmazza, és jelenleg kiírást készítenek a többi projektre is. Kovács Zsolt, a VITEKO Kft. tervezője azzal egészítette ki az elhangzottakat, hogy a kerületet az István-telek és a Rákospalota vasútállomással kapcsolatos beruházások érintik. A beruházás része a peronok építése, valamint gyalogos aluljáró létesítése. A déli oldalon, az Árpád úti felüljárónál új gyalogos és kerékpáros forgalmat kiszolgáló felüljárót építenek, továbbá P+R parkolókat alakítanak ki. Környezetvédelmi fejlesztéseket is végrehajtanak, zajárnyékoló falakat létesítenek és a zöldterületet is rendbe fogják tenni. Az állomás nyugati oldalán 239 férőhelyes P+R parkolót, valamint járdákat is építenek, valamint a kapcsolódó közterületek, zöldfelületek rendbetételét is elvégzik.
Az aluljáróról Dávid Gábor, a Közlekedés Kft. tervezője szólt, mely szerint az Újpest felőli oldalon rendezett területet kívánnak kialakítani és a parkolás meglévő rendszerét is átalakítják. Az állomás épületétől északra nagy, 240 férőhelyes P+R parkolót építenek. Ez azért szükséges, mert az elővárosi vasúti fejlesztésével vonzóvá válik majd a vasúttal történő közlekedés, hiszen vonattal alig 10 perc alatt be lehet érni a Nyugati pályaudvarra. A parkoló kialakításához a meglévő csomópontot átépítik, ezzel együtt a villamos megközelíthetősége javul majd és a gyalogosoknak is könnyebb lesz a közlekedés. A parkolóban fákat ültetnek ki és a tervek szerint fasort alakítanak ki.
Mindehhez Gyurcsánszky János alpolgármester hozzátette, hogy a Sín utcánál nem építenek parkolót viszont a Lukácsi Sándor utcánál kialakítanak kerékpártárolót.
Természetesen a lakosság is megfogalmazta kérdéseit a fórumon, így felvetődött, hogy Rákospalota-Újpestnél a régi épületet meghagyják-e, vagy, hogy a tömegközlekedés hogyan csatlakozik az elővárosi vasúthoz, mikor kezdődik a fejlesztés első üteme?
Amint Kovács Zsolt tervező válaszként elmondta, a www.nif.hu-n elérhető valamennyi fejlesztési elképzelés, mely a tömegközlekedési kérdésekre hivatott választ adni. Elhangzott az is, hogy a Rákospalota és Újpest állomásokat felújítják. A tényleges kivitelezésről szólva pedig elmondta, hogy 2011-ben kezdődhetnek el az építési munkálatok amennyiben a támogatást kérő pályázatokat kedvezően bírálják el és az engedélyeket beszerzik.
A Pozsonyi úti aluljáróval kapcsolatban kiemelte, hogy szigetelést kap az átjáró a vasúttal érintkező részénél, a Sín utcai átjárást viszont megszüntetik és a beruházás végeztével kizárólag az aluljárót lehet majd igénybe venni.
Montvai József főépítész pedig így foglalta össze az elhangzottakat zárszavában:
-Az ismertetett szabályozási terv egy komplex terv része, mely szorosan kapcsolódik a városközponthoz, az elővárosi vasúthoz, és nem utolsósorban az értékvédelemhez. A terület jellemzően egy polgárias területrész, melynek elsődleges célja a terület építési paramétereinek meghatározása. A Kerületi Szabályozási Terv a speciális előírásokat taglalja, melyeket két főcsoportra lehet osztani: az övezeti megfelelőségre, és egy gyalogos közforgalmi út kialakítására.