Menu

Hét hónapig tartott a kalandjáték

2009.05.25.

Nem tudom, hogy a kedves olvasó emlékszik-e arra, hogy október közepén milyen zsivaj volt a Csokonai Művelődési Házban? Ja, hogy ott mindig valami készül? Persze, így van. Most például hét hónapon át vett részt a kerület 10 iskolájának egy-egy csapata az Él nemzet e hazán c. történelmi kalandjátékban, amely a reneszánsz jegyében zajlott.

Most azonban- ahogy egyszer minden véget ér- ez a játék is befejeződött: május 12-én. Bár másnap még a Várban számos kaland várt a gyerekekre, de ez már csak egy örömjáték volt.
A legutolsó forduló ismét a Csokonaiban volt, ahol eszem-iszomban volt része a játékosoknak, vendégeknek egyaránt. A feladat szerint ugyanis XV. századi polgári, paraszti, illetve királyi lakomát kellett előállítania a csapatoknak az előzetes sorsolás alapján.
Ennek megfelelően egy polgári család étkeit és italait a Hartyán, a Kossuth, a Czabán, a Száraznád (Neptun), királyi lakomát a Károly Róbert, László Gyula, Szent Korona, míg egy paraszt család vacsoráját a Dózsa, a Kontyfa és a Pestújhelyi Általános iskola csapata készítette el.
A zsűrinek pedig ezek után már csak az volt a feladata, hogy számtalan szempont szerint értékelje a bemutatott étkeket, a tálalást, az esztétikát, a terítést. Emellett pontot kaphattak a csapatok a receptek előadásáért, a kellő viseletben való megjelenésért, az elkészített eledelek technológiájának ismertetéséért, illetve egyéb szempontokat is figyelembe vehetett a zsűri, mint pl. kedve támad-e elfogyasztani a kínált ételt és italt. Természetesen kóstoló nélkül mindez nem megy.
Így az asztaloknál meg-megállva Kocsis Zsolt szakács, konyhafőnök, Németh Angéla, a MOS Bizottság elnöke, Tóth Lajos, a Csokonai Művelődési Ház igazgatója tesztelte a finomságokat. Hogy milyen eledelek, csemegék kerültek az asztalra. A kínálat széleskörű volt: a teljesség igénye nélkül csak néhány eledel: húsos erszény, kövér tik sült almával, olajban sült fánk, rózsavíz, hajdinakása, sáfrányos káposzta, sáfrányos-mézes hal, tikfinek sült húsa cipóban sütve, réce gyönge húsából főtt gyöngyöző lé, hegyi patak nemes hala egyben sütve salátaágyon, marcipános fügekoszorú, lepény kapros, túrós tejfellel, nyúlfi gerince fokhagymával tűzdelve, kásával, kemencében sült csülök tormával, hagymaszirom ágyon, malackaraj serrel, mézzel megcsepegtetve, almás, veresboros káposztával, érlelt tikfi veresboros aszalt szilvával, mérges pulyka húsa, mája házi disznó szalonnájával gyűrűzve, zöldségágyon tálalva, fánk sárgabarack liktáriummal.
A gyerekek kitettek magukért, és ahogy az értékelés során is elhangzott, azok a gyerekek, ahol volt pedagógus segítő mellettük, aki segített nekik, azok a csapatok szárnyaltak, ahol pedig sajnos, a gyerekek magukra maradtak, nem sikerült olyan jó ezen akadály leküldése.
Ezen forduló alkalmával kaptak értékelést a gyerekek a korábbi feladatokról is, így a középkori magyarországi műalkotások, műemlékek stb. katalógusát kellett elkészíteniük. Amint elhangzott, sajnos a 10 csapatból hét olyan volt, akik csupán szövegszerűen az Internetről letöltötték az anyagokat, amelyeket beadtak.
-Csupán három olyan csapat volt sajnos, ahol egyáltalán azt tudták, mi az a katalógus. Ebbe a feladatba kellő munkát bele kellett fektetni!
A számos feladatot követően a versenyben a katalógus készítés fordulóját követően, ám az étkek értékelését megelőzően az eredménylista így állt:
Hartyán 285 p., a Kossuth 179 p., a Czabán 280 p., a Száraznád (Neptun) 270 p., Károly Róbert 242 p., László Gyula 326 p., Szent Korona 310 p., Dózsa 263 p., a Kontyfa 260 p., Pestújhelyi 225 p.
Másnap pedig a Budapesti Történeti Múzeumban várta a diákokat számos program, ahol is négy csoportban vehettek részt a programon a Mátyás, a Beatrix, a Janus Pannonius és a Bonfini csoportba osztott csapatok, majd az ebéd elfogyasztását követően került sor a díjkiosztóra.
Végeredmény:
I. László Gyula gimnázium, Általános Iskola
II. Szent Korona Általános Iskola
III. Czabán Általános Iskola
Ám ajándékok nélkül semelyik csapat sem ment haza. A legjobbak az iskolának egy mobil hangosító berendezést, illetve arany láncot, a dobogó másik két fokán álló csapatok pedig laptopot és táblát kaptak az iskolának, míg a gyerekek ezüst láncot. A többiek pedig könyvutalványt, játékokat, csokit és egyéb technikai eszközöket.

Kapcsolódó anyagok:

Kapcsolódó cikkek: