Műfüves pálya a Czabánban
Negyedik generációs műfüves pálya és a hozzá kapcsolódó létesítmények valósulnának meg néhány hónapon belül a Cazbán Általános Iskola jelenleg igencsak rossz állapotban lévő sportpályája melletti területen.
Minderről alkossági fórumot tartottak az elmúlt héten az iskolában.
Amint Varga László az iskola elnök-igazgatója elmondta, már az előző tanévben az önkormányzattal közösen gondolkodtak egy közoktatási és sportiskola létrehozásáról, amiről tavaly november-december folyamán írásos dokumentáció is született. Így a 2008/2009-es tanévben már elindult a sportiskola első labdarúgó osztálya. Az oktatás keretében a gyerekek edzéseken vesznek részt, miközben a sportiskolában megtanulják a kötelező tananyagot.
A műfüves pályát a Red Ball Hungary Kft. építené meg, amely cég képviseletében Roszkó Péter és Schilling Árpád vettek részt a fórumon. Amint elhangzott, a területen két műfüves pálya épülne meg, ami jelentősen javítana a jelenlegi létesítménygondokon. Ám a pályák télen is használhatóak lennének, ugyanis a kivitelező cég két sátorral rendelkezik, amivel lefedheti a hidegebb időszakokra, így változatlanul alkalmas lenne a sportolásra. A lefedés mellett természetesen a pályavilágításról is gondoskodna.
A pályát reggel 8 és délután 4 óra között az iskola tanulói használnák, délután pedig a műfüves pálya megépítését és működtetését magára vállaló Red Ball Kft. üzleti alapon hasznosítaná.
Roszkó Péter elmondta, hogy ilyen pályát üzemeltettek az elmúlt két évben Kínában, Pekingban is, ám tavaly a kinti cég felbontotta velük a szerződést, így pályákat haza kellett szállítaniuk. Itt a XV. kerületben természetesen egy modern, új pályát alakítanának ki, amely már negyedik generációs. Mindez azt jelenti, hogy egy szál műfű valójában több szálból áll, így az előző generációs pályákhoz képest sokkal homogénebb felületet biztosít. A műfű élettartama 10-15 év.
A cég az elmúlt időszakban több önkormányzatot is megkeresett azzal, hogy területükön felépítenének és üzemeltetnének műfüves pályákat, ám eddig a XV. kerületből kapták a legkomolyabb visszajelzést. Az önkormányzat és a Czabán iskola pozitív hozzáállásának köszönhetően már előzetesen háromoldalú megállapodást kötöttek a pálya megépítéséről, ám a kivitelezéssel kapcsolatos végleges döntés a képviselő-testület döntésén múlik.
A létesítmény kivitelezésről és az üzemeltetésről Roszkó Péter elmondta, hogy ezek költségét a cége vállalja magára és ebbe beletartozik a 24 órás felügyelet is. A negyedik generációs műfüves pályákon kívül konténerekben öltöző, zuhanyozó, vécé létesülne és kerítést is felhúznak a sportpálya körül. Míg télen sátortető is kerül a pálya fölé, illetve olyan megvilágítás, amely nem szennyezi a környezetet, a lámpák fénye célzottan a pályákra irányul. A sátorponyva alatt a sportoláshoz 10-12 Celsius-fokos hőmérsékletet tudnak tartani. A 32×18 méteres műfüves pálya megépítésével kapcsolatban elhangzott, hogy először aljzatot építenek, majd erre terítik rá a 2 centiméter vastag műfüvet. Erre a rétegre kerül fel 2 centiméter vastagságban kvarchomok, majd az 1 centiméter vastag gumi granulátum. A cég képviselője elmondta, hogy több sportklub ilyen pályákat használ, mivel a füves pályákhoz képest ezeket könnyebb karbantartani, továbbá fenntartásuk is energia- és költséghatékonyabb. A pályák egész évben alkalmasak a sportolásra és ezeket sérülésmentesen használhatják a gyerekek. Az építtető hangsúlyozta, hogy a pályákat nem az élsportolóknak építik, hanem ezek a tömegsport és a diáksport, valamint az utánpótlás-nevelés színhelyét szolgálják.
Lakossági kérdésre válaszolva elmondta Roszkó Péter, hogy a cég akár 3 hónap alatt teljes körűen felépíti az egész létesítményt, ám mindehhez a képviselő-testület döntése szükséges. A fórumon a Művelődési Oktatási és Sport Bizottság alelnöke, Mihály Zoltán örömének adott hangot a sportpályák megépítésével kapcsolatban, ám kérte, hogy mind az üzemeltető, mind a befogadó iskola figyeljen oda az energiafelhasználására. A kérésre Varga László elmondta, hogy a létesítmény energiafelhasználását külön felszerelt fogyasztásmérőkkel figyelik majd.