Megújulnak Budapest jegy- és bérletkiadó automatái
Korszerűbbé válik a Budapesti Közlekedési Központ teljes jegy- és bérletautomata-hálózata, amelyet a megváltozott felhasználói igényeknek és szokásoknak megfelelően fejleszt a társaság.
Gyorsabb használat, megbízhatóbb működés, rugalmasabban módosítható felhasználói felület – ezek azok a fő jellemzők, amelyek mentén hamarosan fejlettebbé válik a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) jegy- és bérletautomata-hálózata. A készülékek működését a vásárlók szokásaihoz igazítja a BKK, a hálózat üzemeltetése pedig az eddigiekhez képest kiszámíthatóbb, gazdaságilag fenntarthatóbb lesz.
Korszerűbbé válik a Budapesti Közlekedési Központ teljes jegy- és bérletautomata-hálózata, amelyet a megváltozott felhasználói igényeknek és szokásoknak megfelelően fejleszt a társaság.
A jelenlegi rendszer már 7 éves, ezért időszerű a megújítása. Bár külsőleg nem változnak az automaták, de belülről átépülnek. A jövőben többek között
- korszerű vezérlőegység kerül a gépekbe, amely stabilabbá teszi a hálózat működését,
- egyszerűbben és gyorsabban lehet javítani a hibákat, ezért kevesebb olyan készülékkel találkozhatnak a BKK ügyfelei, amelyek ideiglenesen nem üzemelnek;
- képes lesz a rendszer a mobiltelefon képernyőjéről is beolvasni a QR-kódot, amely egyszerűsíti a vásárlást;
- 3G helyett nagy adatátviteli sebességű 4G/5G kommunikációra lesznek képesek a megújult automaták, amely szintén a gyorsabb kiszolgálást segíti;
- egyszerűbben lehet majd egy-egy új terméket bevezetni az automatákban, ennek köszönhetően például azonnal aktiválható egy időszakosan elérhető, de a közlekedők számára fontos termék, illetve
- javul a hálózat fejlesztési lehetősége is.
Új vásárlói szokások, új működési modell
Az elmúlt években jelentősen megváltoztak a közösségi közlekedést használók vásárlási szokásai. Ma már minden tizedik BKK bérletet mobiljegyként váltanak meg, emellett a bankkártyás fizetések száma is folyamatosan nő. Jelenleg az automatákat használó utasok a jegy-, vagy bérletvásárlásra fordított kiadásaik 70%-át bankkártyával egyenlítik ki. A tendenciához igazodva a következő időszakban folyamatosan nőhet azon BKK automatáknak a száma, amelyeknél kizárólag bankkártyával lehet majd fizetni, így gyorsabbá és érintésmentessé válik a vásárlás. A készpénzes fizetés lehetősége természetesen nem szűnik meg, az továbbra is elérhető lesz minden jelenlegi értékesítő ponton.
Az online értékesítés növekedése miatt a jövőben kevesebb automatára lesz szükség, ezért a BKK nagyságrendileg 15 százalékkal csökkenti a készülékek darabszámát. A városban vannak olyan helyszínek is, ahol egyszerre több készülék üzemel egymás mellett. Ezeken a pontokon megvizsgálják a berendezések használati statisztikáit, és ha akad köztük kihasználatlan készülék, azt megszüntetik, vagy áthelyezik egy másik, forgalmasabb csomópontba. Értékesítési helyszínekből viszont nem lesz kevesebb, továbbra is mindenhol elérhető marad a szolgáltatás. A szakemberek természetesen folyamatosan figyelik az igények változását és ahol kell, ott újabb automatákat telepítenek, vagy átcsoportosítanak olyan helyszínekről, ahol csökken a kihasználtság.
A BKK ezekkel a változtatásokkal nemcsak az utasok igényeihez alkalmazkodik, hanem gazdaságilag is fenntarthatóbbá teszi a rendszert.
Jelenleg 361 darab BKK jegykiadó automata működik Budapesten és könyékén, amelyek üzemeltetését 2014 óta a T-Systems végzi, azonban a szerződés december végén lejár. Az automaták megbízható működéséhez a felsorolt fejlesztések mellett új alapszoftver szükséges, amelyet térítésmentesen biztosít a T-Systems. Az új szoftverre való átállással párhuzamosan elindulhat az üzemeltetésre vonatkozó közbeszerzési eljárás is, amelyről a BKK weboldalán lehet részletesen olvasni.
Forrás: Budapesti Közlekedési Központ