Cseszka Edit
Posztumusz adományozva:
2018.10.23.
|
A Tavasz Nőikar volt énektanára, kórusvezetője. Tanulmányait a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola karvezetés-ének szakán folytatta, ahol Kodály Zoltán és Vásárhelyi Zoltán növendéke volt. 1959-től korán bekövetkezett halálig, 1991-ig több évtizeden keresztül dolgozott énektanárként és kórusvezető karnagyként a XV. kerület több iskolájában megalapozva a fiatalok körében a zenei igényességet, megszeretetve velük az éneklést és a kórusmuzsikát. A Bocskai utcai általános iskolában, majd a Rädda Barnen utcai ének-zene tagozatos általános iskolában folytatott pedagógusi munkája mellett énekkart, gyerekkart, valamint ifjúsági kórusokat is alapított. Jelenleg is aktívan működő Tavasz Nőikart is ifjúsági kórusként alapította 1961-ben a Csokonai Művelődési Ház együtteseként. Elhívatott pedagógiai munkájának köszönhetően az általa vezetett kórusok számos hazai és külföldi versenyeken értek el kimagasló eredményeket, elismeréseket. A legrangosabbnak számító Debreceni Nemzetközi Kórusversenyeken több éven keresztül minden alkalommal fellépett valamelyik együttesével. A Pécsi Nemzetközi Kamarakórus Versenyen is sikereket ért el a Tavasz Nőikarral, akik megkapták a „Kiváló Együttes” kitünteti címet, valamint az 1977-ben az MTV által szervezett Ki Mit Tud?-on második helyezést érték el. A kerületben élő Karai József zeneszerző és Cseszka Edit között kitűnő munkakapcsolat alakult ki, a zeneszerző több művét személyesen Cseszka Editnek és valamelyik együttesének ajánlotta. Több kortárs zeneszerző alkotásának bemutatás is fűződik nevéhez. Szokolay Sándor és Lendvay Kamilló Kossuth- és Erkel Ferenc- díjas zeneszerzők is jó munkakapcsolatot ápoltak vele. A Tavasz Nőikar a Honvéd Művészegyüttes férfikarával közösen részt vett Tolcsvay László Magyar Mise című rockoperájának lemezfelvételén és bemutatóján. Ezt követően a Márai Evangéliuma című darabjának lemezfelvétele után a Zeneakadémiai fellépés, valamint több hazai és nemzetközi turné követte. A hazai és a kerület zenei életében betöltött jelentős szerepe, valamint a rákospalotai Tavasz Nőikar kórusvezető karmestereként elért sikerek elismeréseként. Életműve a magyar kóruskultúra kiemelkedő alakjai közé sorolta. |